English version

Допълнителна информация за ландшафтите и за Европейската конвенция за ландшафта

 

 

Какво е ландшафтът (пейзажът)?

С понятието "ландшафт" (или "пейзаж") се означава компонентът на околната среда, който възниква в резултат от взаимодействието на редица природни и, на по-късен етап от развитието на Земята, културни фактори. Тези фактори се развиват в зависимост от географските характеристики и продължават динамично да формират ландшафта – в този смисъл ландшафтът може да се разглежда и като състояние на околната среда.

Ландшафтът е продукт на човешкото възприятие. Концепцията за ландшафта се създава в съзнанията и в сърцата на хората, които пречупват "реалните" компоненти на обкръжаващата ги среда през призмата на паметта и асоциациите си, на разбирането и тълкуването. Всеки човек си създава собствено възприятие на ландшафта където живее или работи. Въпреки че концепцията и значението на понятието "ландшафт" се изменят през годините, ландшафтът добива все по-голямо признание като най-важната част от нашето природно, историческо, културно и научно наследство, както и като основа на териториалната ни самобитност.

 

 

Какви видове ландшафт съществуват?

Ландшафтът е неделимо цяло, възникнало в резултат от взаимодействието на природни и културни фактори. Поради това му естество, в действителност не съществуват различни видове ландшафти: например, невъзможно е да се отделят "културните ландшафти" от "природните ландшафти", тъй като двете категории са взаимопроникващи.

Съществуват различни условни класификации, разработени за решаването на практически въпроси, свързани с управлението на ландшафта. Най-често срещаното разделение на ландшафтите е въз основа на тяхната "естественост" – въз основа на този признак те се делят най-общо на "природни" и "антропогенни". Въз основа на характеристики като релеф, растителна покривка и т.н., "природните ландшафти" могат да се подразделят допълнително – типичен пример е разделянето на "равнинни" и "планински". "Антропогенните ландшафти" се подразделят най-общо на "земеделски", "урбанизирани" или "техногенни". Даден ландшафт може да се категоризира и като "културен" или "исторически", ако има значима културна или историческа стойност.

 

 

Защо трябва да опазваме ландшафта?

Ландшафтът е продукт от взаимодействието на природата и цивилизацията. Намесата на човека съдейства развитието му, но същевременно представлява и най-голямата заплаха за неговото съществуване. Нарастващите потребности на обществото, наред с развитието на технологиите и глобализацията, засилват натиска върху природните ресурси и културното наследство на страните и често влизат в противоречие с опазването на ландшафта като важен фактор за живота. В много случаи този натиск доведе до промяна в характеристиките на ландшафта или дори до разрушаване на негови части. Последното, от своя страна, се отразява отрицателно върху биоразнообразието и върху качеството на живот на хората. Налага се да се поставят определени граници за човешките дейности, които да намалят увреждането и загубата на компоненти на ландшафта. Днес ландшафтът е основен политически въпрос, касаещ всички европейци, тъй като играе важна роля в културната, икономическата, природната и социалната сфери на обществения живот.

 

 

Какво е Европейската конвенция за ландшафта?

Действащото към 2000 г. законодателство на Европейския съюз се оказва недостатъчно ефективно за опазването на двата основни компонента на общоевропейското наследство – природния (Конвенция за опазване на дивата европейска флора и фауна и природните местообитания  exit site) и културния (Европейска културна конвенция  exit site) компоненти на ландшафта. Отделни актове уреждат опазването на археологическото (Европейска конвенция за опазване на археологическото наследство  exit site) и на архитектурното (Конвенция за защита на архитектурното наследство на Европа  exit site) наследство на Европа. Все повече се усеща необходимостта от разработване на нов законов акт, който да представлява цялостна рамка за интегриране и надграждане на съществуващите актове за опазване на природното и културно наследство на Европейско ниво. Международните усилия в тази насока довеждат до разработването на Европейската конвенция за ландшафта, която обхваща както природния, така и културния аспект на Европейския ландшафт във всичките му форми.

Европейската конвенция за ландшафта е международно съглашение, открито за подпис през 2000 г. във Флоренция. Конвенцията се основава на идеята, че съществува един единен ландшафт, всеки от компонентите на който е важен за някого и че както културните, така и природните му аспекти имат значение за характера му и обясняват настоящето му състояние. Главната цел на конвенцията за ландшафта е да съхрани европейското културно и природно наследство, които определят облика на общоевропейския ландшафт. За постигане на тази цел, конвенцията обединява усилията на договарящите се страни и организира ефективно сътрудничество за изпълнението им на европейско ниво, като същевременно ги подпомага да разработят политика за опазване, управление и планиране на европейския ландшафт на национално и местно ниво. Друга цел на конвенцията е да демонстрира, че природните и културните компоненти на ландшафта могат да бъдат опазвани и укрепвани и без обявяването им за паметници.

Европейската конвенция за ландшафта влиза в сила на 1 март 2004 г. – на първия ден от месеца, следващ изтичането на тримесечния период от датата, на която десет страни-членки на Съвета на Европа са изразили съгласието си да се обвържат с изпълнението на конвенцията посредством депозиране на инструмент за нейната ратификация, приемане или одобрение.

 

 

Каква е ролята на конвенция за опазването на ландшафта?

Европейската конвенция за ландшафта е първият документ, посветен изключително на опазването, управлението и планирането на ландшафта на общоевропейско ниво. Двата основни аспекта на конвенцията са:

а) признаването на ценността на всички компоненти на ландшафта и значението им за осигуряване на качеството на живот на хората и тяхната самобитност.

Предметът на действие на конвенцията обхваща всички части на ландшафта в страните-членки, независимо дали стари или нови, с изключително значение или "ежедневни", природни или урбанизирани, както и дали се намират на сушата или са част от акваторията на страните. Ключов момент от конвенцията е, че действието й се разпростира дори върху увредени части от ландшафта (територии, на които са нанесени значителни щети), като признание на факта, че всички части от ландшафта са ценни и важни. Ландшафтът трябва да се взема под внимание в неговата цялост при разработването на ландшафтната политика. От своя страна, ландшафтната политика трябва да стане неразделна част от политиките за териториално развитие.


б) активната роля на обществото при възприемането и оценката на ландшафта.

Ландшафтът заобикаля хората отвсякъде и всеки човек изгражда собствено възприятие за ландшафта въз основа на своите спомени, асоциации и знания. Предвид субективното възприятие на значението на ландшафта, участието на обществеността е от съществено значение при вземането на решения, свързани с опазването и управлението на ландшафта, особено в региони с гъсто население. В тази връзка, ключовият въпрос е, как да се привлече вниманието на обществото към проблемите на ландшафта и как да се организира участието му във вземането на решения, свързани с ландшафта.

 

 

Какви основни мерки се предвиждат от Европейската конвенция за ландшафта?

Устойчивото и демократично управление на общоевропейския ландшафт е от изключително значение за създаването на подходящи условия за живот на бъдещите поколения при съхраняване на характеристиките на ландшафта, които сме наследили. За осъществяването на тази цел е необходимо да се създадат механизми за ефективно управление на ландшафта. Процъфтяването на ландшафта ще осигури на хората необходимото им социално, културно и икономическо благоденствие, като същевременно с това ще опази неговото богато историческо и природно наследство.

Изпълнението на конвенцията е предизвикателство за всички с оглед осъществяването на главната й цел за опазване на нашата идентичност и културно наследство. Страните-членки на конвенцията са поели ангажимент за опазването, управляването и/или планирането на ландшафта посредством предприемането на общи и конкретни мерки както на национално, така и на международно ниво.

Страните-членки на Европейската конвенция за ландшафта са поели ангажимент за опазването, управляването и/или планирането на ландшафтите посредством предприемането на общи и конкретни мерки както на национално, така и на международно ниво.

На национално ниво се извършват дейности в четири основни направления:

1.   Осигуряване на законовото признаване на ландшафта като най-важния компонент от условията за живот на хората, който отразява разнообразието на общото им културно и природно наследство и се явява основата на тяхната самобитност. Качеството на ландшафта има решаващо значение за успеха на редица икономически и социални инициативи, както публични, така и частни. Въпреки че всеки човек трябва да се грижи за опазването на качеството на ландшафта, отговорността за разработването на законовата рамка и на структурите, които да осигурят това опазване, лежи върху органите на публичната власт.

2.   Разработване и изпълнение на политика за опазване, управление и/или планиране на ландшафта. Ландшафтът трябва да се управлява с оглед опазването на природата, като същевременно се дава възможност за териториално и икономическо развитие - правото на благосъстояние, здраве и красива околна среда трябва да се съчетае с право на развитие. Европейската конвенция за ландшафта дава основните насоки като за приоритетни, така и за второстепенни инициативи за развитие навсякъде в Европа в съответствие с критериите за устойчиво развитие и укрепване на всекидневните условия за живот на гражданите и гарантира, че съображенията за пространствено планиране ще се вземат под внимание на всички нива.

3.   Разработване на процедури за участие на обществеността, местните и регионалните власти, както и на други заинтересовани страни, в подготовката и изпълнението на ландшафтната политика. В този аспект, конвенцията се явява инструмент за демократизация, тъй като поставя акцент върху диалога и обмяната на мнения между всички слоеве и групи от обществото при определяне на значимостта на ландшафта. В този ред на мисли, следва да се споменат и Ръководните принципи за устойчиво териториално развитие на Европейския континент, които изтъкват пространственото измерение на човешките права и на демокрацията.

4.   Интегриране на ландшафтната политика в политиките за планиране на регионално и градско ниво, а също и в политиките в сферата на културата, околната среда, селското стопанство, социалното осигуряване, икономиката и всяка друга политика, която може да окаже пряко или косвено влияние върху ландшафта. Ландшафтът е не само важен елемент от "качеството на живот" на хората, но също и важен фактор за икономическо развитие, главно посредством развитие на туризма.

 

На международно ниво, страните-членки на конвенцията са поели задължение да си сътрудничат с оглед на включването на ландшафта като аспект на международните политики и програми. Конвенцията съдържа специална клауза за т. нар. "трансгранични ландшафти", която насърчава страните-членки да си сътрудничат на местно и регионално ниво и, където е необходимо, да изготвят и изпълняват съвместни ландшафтни програми.

 

 

Как е представена Европейската конвенция за ландшафта в България?

Република България е сред първите страни, подписали Европейската конвенция за ландшафта на 20 октомври 2000 г. във Флоренция. Страната ратифицира конвенцията на 13 октомври 2004 г. със закон, обнародван в "Държавен вестник" (бр. 94 от 22.10.2004 г.). Конвенцията влиза в сила за България от 1 март 2005 г. Официалният превод на български език на конвенцията е публикуван в "Държавен вестник" (бр. 22 от 15.03.2005 г.). Повече за Европейската конвенция за ландшафта, както и коментари и тълкуване на членовете й, може да прочетете в Обяснителния доклад към конвенцията (само на английски език).

 

 

Какви мерки са предприети за опазването на ландшафта в България?

Множество нормативни актове третират опазването и устойчивото управление на ландшафта в България, основните от които са: Законът за опазване на околната среда, Законът за защитените територии, Законът за опазването на земеделските земи, Законът за устройство на територията, Законът за водите, Законът за биологичното разнообразие, както и Законът за паметниците на културата и музеите.

Най-важната конкретна мярка за опазването на компонентите на ландшафта в България е обявяването им за защитени:

       Защитата на природния компонент на ландшафта се осигурява от Закона за защитените територии (ЗЗТ), въпреки че законът не споменава изрично термините "ландшафт" или "пейзаж".

       Защитата на културния компонент на ландшафта се осигурява от Закона за паметниците на културата и музеите, въпреки че законът не споменава термините "ландшафт" или "пейзаж".

 

Процедурата за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), предвидена от Закона за опазване на околната среда, е друга основна мярка за опазване и устойчиво управление на ландшафта. Двете основни цели на процедурата по ОВОС са:

1)  Да интегрира политиката за опазване на околната среда в процеса на развитие на страната като цяло и да въведе принципа на "устойчиво развитие".

2)  Да осигури адекватно участие на обществеността във вземането на решения, които засягат опазването и управлението на ландшафта.

 

Друга важна мярка за опазване на ландшафта е изграждането на национална екологична мрежа, предвидено в Закона за биологичното разнообразие (ЗБР). Съгласно ЗБР, "дългосрочното опазване на биологичното, геологичното и ландшафтното разнообразие" е една от основните цели на екологичната мрежа.

 

Рекултивацията на земи, предвидена от Закона за опазване на земеделските земи, с която се цели да се възстановят нарушени терени максимално близо до естественото им състояние с оглед изпълнение на техните функции, е още една основна мярка за опазване на природния аспект на ландшафта в страната.

 

Превантивната устройствена защита, предвидена от Закона за устройство на територията, е насочена към опазването на територии, които притежават висока природно-ландшафтна, екологична и културна стойност, но не са обявени за защитени със специален закон.

 

 

 

Понастоящем повечето от нормативните актове, разработени за опазване на ландшафта в България, са насочени към опазването на неговия природен аспект. Както вече бе отбелязано, културно-историческият аспект на ландшафта е не по-малко важен за обществото и е основен за Европейската конвенция за ландшафта. Този факт налага да се направи преглед и, при необходимост, допълване на националното законодателство, за да се включи в него адекватно културно-историческият компонент на ландшафта.

Изхождайки от тази необходимост, Министерството на околната среда и водите организира семинар на тема "Идентификация, защита и управление на ландшафти". В семинара взеха участие представители на държавни и академични институции и на неправителствени организации, ангажирани с опазването и устойчивото управление на природните ресурси и културно-историческото наследство на България. Основната цел на семинара бе да се изработи обща концепция относно насоката, в която да започне работа по цялостното транспониране на Европейската конвенция за ландшафта в националното законодателство. Представените на семинара доклади и резултатите от проведените в рамките на семинара две дискусии може да се видят ТУК.

Провеждането на този семинар бе само първата стъпка по дългия път на транспониране на изискванията на Европейската конвенция за ландшафта в законодателството на България. Предстоят още срещи между заинтересованите страни с оглед постигане на съгласие и разработване на обща политика, насочена към опазване на ценните характеристики на ландшафта на България.

 

 

 

 

Страницата е подготвена от Светослав Апостолов – старши експерт в Дирекция "Национална служба за защита на природата". При разработването й са ползвани материали от бр. 98/2002 и бр. 102/2004 на Naturopa Magazine, както и от уеб страницата на Европейската конвенция за ландшафта (exit site). Други броеве на Naturopa Magazine може да намерите на уеб страницата на списанието (exit site).





Важна юридическа информация

MOCB © 2004